понеділок, 6 січня 2014 р.

Поради вчителю щодо реалізації діяльнісного підходу

Поради вчителю щодо реалізація діяльнісного підходу до навчання математики як головної умови забезпечення ефективності  математичної освіти
            Реформування системи освіти в Україні набуло нині глобального характеру. Ми є свідками і учасниками процесів, котрі безпосередньо пов'язані з реформуванням змісту освіти  -  затвердження Державних стандартів базової і загальної середньої освіти. Але чи не найяскравіший приклад оновлення ми спостерігаємо у реаліях  реформування системи оцінювання.
           Результатами навчання в цій системі визнаються рівень навчальних досягнень та компетенції учнів. «Компетенції є інтегрованим результатом навчальної діяльності учнів...». Чим обумовлена перспективність такого результату? «Визначення навчальних досягнень учнів є особливо важливим з огляду на те, що навчальна діяльність у кінцевому підсумку повинна не просто дати людині суму знань, умінь та навичок, а сформувати її компетенції».
Формування компетентностей учнів зумовлене не тільки реалізацією  відповідного оновленого змісту освіти, але й адекватних методів та технологій навчання. Продуктивне навчання забезпечує засвоєння знань та умінь,  володіючи якими випускник школи знаходить підґрунтя для свого  подальшого життя. Продуктом школи є людина, особистість, тому підлягають реалізації такі завдання: 
      створення умов для розвитку та самореалізації учнів;
      задоволення запитів та потреб школяра;
      засвоєння продуктивних знань, умінь;
      розвиток потреби поповнювати знання протягом  усього   життя;
      виховання   для   життя   в  цивілізованому   громадянському  суспільстві.
Для вирішення цих завдань учитель математики, незалежно від стажу роботи,  категорії, технології, яку він використовує, має керуватися такими правилами:
-        головним є не предмет «Математика», якому ви навчаєте, а  особистість, яку ви формуєте; 
-        не предмет формує особистість, а вчитель своєю діяльністю, пов'язаною з вивченням предмета;
-        на виховання активної позиції учня не  можна шкодувати ні часу, ні  зусиль;
-        створюйте для учнів навчальні проблемні ситуації, котрі вимагають виявлення та пояснення  розбіжностей між фактами, що спостерігаються, та наявним знанням;
-        допомагайте учням оволодіти найбільш продуктивними методами   навчально-пізнавальної діяльності, навчайте їх вчитися;
-        привчайте учнів думати та діяти самостійно, не давайте їм готові теорії, а створюйте умови, в яких вони зможуть самостійно конструювати власну систему знань;
-        розвивайте творче  мислення  учнів шляхом всебічного  аналізу  проблем,   розв'язування кількома способами пізнавальних задач, практики виконання  творчих  завдань;
-        учитель математики має стежити за способом та формою висловлювання думки учнів;
-        у процесі навчання математики обов'язково враховуйте індивідуальні особливості кожного учня, їхній життєвий  досвід, інтереси та особливості розвитку.
     Учитель повинен пам'ятати ці правила, слідувати їм, керуватися ними буде дієвою умовою, яка здатна полегшити учителю досягнення провідної найважливішої мети  -  формування та розвитку особистості.
    Будьте обізнаними з останніми науковими досягненнями зі свого  предмета.  Заохочуйте дослідницьку роботу школярів. Знайдіть можливості  ознайомити їх із технікою експериментальної роботи,  алгоритмами розв'язання винахідницьких задач, обробкою першоджерел і довідкових  матеріалів.
     Суспільно-історичною практикою доводьте необхідність наукових знань, які вивчаються в школі. Навчайте так, щоб учень розумів, що   навчання  є для нього життєвою необхідністю.
       Пояснюйте школярам, що кожна людина знайде своє місце в житті,   якщо навчитися всьому, що необхідно для реалізації  її  життєвих планів. 


Немає коментарів:

Дописати коментар